گفتگوی اختصاصی دکتر حافظ با دامیران

خانم اسلامی دوشنبه 9 خرداد 1401 - 14:43
گفتگوی اختصاصی دکتر حافظ با دامیران

آقای دکتر حافظ، مدیرعامل شرکت ماکیان نوآور در گفتگوی اختصاصی با دامیران، با گلایه از بی مهری دولت و پرورش دهندگان دام، طیور و آبزیان، نسبت به توزیع کنندگان عمده نهاده ها طی سال های اخیر گفت: «در طول مدتی که توزیع کنندگان در صنعت نادیده گرفته شدند، حجم زیادی از سرمایه های این بخش به ناچار، به بخش های دیگری که گاهی مولد هم نبودند، سوق پیدا کرد. در حال حاضر انجمن در حال رایزنی با اعضای خود، برای بازگرداندن این سرمایه، به صنعت تولید پروتئین حیوانی کشور است.»

اینتاکد، ضریب مالیاتی دیده نشده در قیمت مصوب

دکتر حافظ در ادامه با تشریح مشکلات و دغدغه های حضور مجدد توزیع کنندگان نهاده ها در صنعت گفت: «در حال حاضر در صورت شروع همکاری مجدد توزیع کنندگان با زنجیره تولید، دو ایراد بزرگ در محاسبه سقف قیمتی نمود خواهد کرد. اول مالیاتی است که تحت عنوان اینتاکد بر فروش نهاده ها توسط عاملین توزیع اعمال می شود. ضرایب مالیاتی قرار بود از سال ۹۸ برداشته شوند ولی حالا با نام و شکل دیگری خود را نشان داده اند. در واقع سازمان امور مالیاتی برای عمده فروشی نهاده های دام و طیور ضریب ۳ تا ۵/۳ درصد کل فروش را به عنوان مبنای محاسبه مالیات در نظر می گیرد که این باعث می شود قیمت تمام شده نهاده برای پرورش دهندگان محترم افزایش یابد. این عدد برای فروش یک کیلوگرم ذرت حدود یکصد تومان و سویا حدود یکصدو سی تومان می باشد.
وی ادامه داد: «جالب اینجاست که خود وزارت جهاد کشاورزی نیز از این موضوع مطلع نیست، و قیمت تمام شده مرغ را بدون محاسبات اقتصادی این چنینی برآورد کرده است. در نهایت وقتی که قیمت تمام شده گوشت، مرغ، شیر و تخم مرغ افزایش پیدا می کند، بلافاصله دنبال مقصر می گردند. در این رابطه انجمن نامه‌نگاری‌های زیادی از ابتدای دی ماه که اولین موج اخبار حذف ارز ترجیحی ایجاد شد، با دست اندرکاران وزارت جهاد انجام داده است. ولی از آن زمان هیچ کدام از مسئولان محترم وزارت جهاد اقدام مثبتی در این زمینه انجام ندادند. البته قول هایی داده شده که یک نماینده از وزارت جهاد، یک نماینده از سازمان امور مالیاتی، و یک نماینده از طرف انجمن ما جلساتی داشته باشیم که اعداد مرتبط با مالیات را کاهش دهیم. یا در صورتی که اداره امور مالیاتی بر مواضع خود پافشاری می کرد، با نظر وزارت جهاد، هزینه آن را به سقف قیمتی محصولات پروتئینی دامی اضافه کنیم.»

قیمت تمام شده پول، عنصر فراموش شده
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی توزیع کنندگان عمده نهاده های دام و طیور و آبزیان در ادامه در توضیح دومین دغدغه توزیع کنندگان گفت: « موضوع دیگر قیمت تمام شده پول است. همانطور که شما در جریان هستید تسهیلات بانک ها با نرخ سود حداقل ۱۸ درصد پرداخت می شود. البته حرف هایی در رابطه با یارانه هایی که دولت پرداخت خواهد کرد گفته شده ولی در هر صورت این رقم، به قیمت تمام شده کالا اضافه خواهد کرد که در مذاکرات به آن اشاره نمی شود. وزیر محترم جهاد در مصاحبه ای که انجام دادند، گفتند که این تسهیلات به تمام دامداران و مرغداران اعطا خواهد شد. ولی باید در نظر گرفت که بانک بدون سود به هیچکس تسهیلاتی پرداخت نخواهد کرد.»
دکتر حافظ تصریح کرد: « سال گذشته وزیر محترم جهاد به درستی به این موضوع اشاره کردند که نقدینگی لازم در حال حاضر حتی در سیستم بانکی نیز وجود ندارد. باید پذیرفت که نقدینگی مورد نیاز پرورش دهندگان برای تامین نهاده ها، با حذف ارز ترجیحی تا ۵ برابر افزایش پیدا کرده است. حتی اگر این نقدینگی در بانک وجود داشته باشد، در صورت تزریق آن به صنعت، ایجاد تورم خواهد کرد. به همین دلیل باید دست به دامان ابزارهای مالی غیر نقدی مانند اعتبار اسنادی داخلی، ضمانت نامه های بانکی و مواردی از این دست شد. تمام اینها هم برای دامدار و مرغدار، هم برای تولیدکننده و واردکننده و هم برای سیستم توزیع هزینه در بر خواهد داشت. در حال حاضر در سیستم بانکی که نسبت به بخش خصوصی اعتبارات با هزینه پایین تری اعطا می شوند، این هزینه حداقل سالیانه ۱۸ درصد است. اگر بخش خصوصی هزینه اعتبار خود را هم اندازه هزینه های بانکی در نظر بگیرد، باز هم این رقم در محاسبات سخت قیمتی لحاظ نشده است.»
وی افزود: «سابق بر این، قبل از وجود سامانه بازارگاه، اعضای انجمن ما با شرایط بسیار ساده و آسان، این اعتبارات را در اختیار مزارع پرورش قرار می دادند.

لزوم هم بستگی برای گذر از بحران
وی با تاکید مجدد بر اعلام همبستگی بخش توزیع نهاده ها با سایر ارکان صنعت گفت: « در حال حاضر سیستم سامانه بازارگاه در حال اصلاح است که بتواند به صورت اعتباری نهاده را در اختیار پرورش دهندگان قرار دهدتوزیع کنندگان شریف کشور بخاطر وظیفه ملی در این برهه حساس با تمام قدرت در خدمت صنعت دام و طیور کشور هستند تا به کمک سایر حلقه های زنجیره تولید به سلامت از این شرایط سخت عبور کنیم.

وی در نهایت گفت: «در حال حاضر همان طور که گفته شد، انجمن به صورت آزمایشی در حال بررسی فروش اعتباری در سامانه بازارگاه است. به محض این که این طرح آزمایشی به نتیجه مطلوب برسد، با اعضای انجمن جلسه برقرار و اعضا را برای فعالیت در فضای جدید، آموزش خواهیم داد تا در سامانه خدمات خود را به نحو احسن مانند سالهای گذشته انجام دهند.»

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد