نقش منگنز بر کیفیت پوسته تخم مرغ

access شنبه 8 آبان 1400 - 13:44
نقش منگنز بر کیفیت پوسته تخم مرغ

منگنز (Mn) پنجمین عنصر فراوان روی زمین است. از دهه 1930، منگنز در حیوانات ضروری شناخته شده است. در تغذیه طیور، منگنز نقش مهمی در تشکیل استخوان، پوسته تخم مرغ دارد و در بسیاری از فرایندهای بیوشیمیایی با فعال کردن آنزیم ها مانند پیروات کربوکسیلاز، سوپراکسید دیسموتاز و گلیکوزیل ترانسفراز موثر است. منگنز برای رشد جنینی، رشد طبیعی بدن و استخوان ها، تولید مثل و متابولیسم کربوهیدرات و لیپید ضروری است. علاوه بر این ، Mnعملکرد مهمی در جلوگیری از نفوذ و حفظ کیفیت پوسته تخم مرغ دارد. امروزه نیاز به منگنز غذایی طیور که پیشنهاد شده توسط NRC بود دیگر برای حفظ عملکرد مطلوب و کیفیت پوسته تخم مرغ به دلیل بهبود قابل توجه عملکرد آنها کافی نیست.

منگنز یکی از کوفاکتورهای آنزیمی است که در سنتز کلسترول دخیل است که ماده سازنده اصلی استروئیدهای تخمدان است. در اواخر دهه 90 میلادی، محققان گزارش کردند که کمبود منگنز در رژیم غذایی باعث تغییر استروئیدهای تخمدان در مرغ های تخم گذار و در نتیجه کاهش تولید مثل در آن ها می شود. در اکثر مطالعات انجام شده برای تعیین نیاز به منگنز پرندگان ، بین 15-200 میلی گرم بر کیلوگرم منگنز به رژیم غذایی اضافه می شود و این مقادیر ، به ویژه برای لایه های تخم مرغ ، می تواند بسیار بیشتر از سطوح توصیه شده توسط NRC باشد.

این عنصر به دو شکل معدنی یا آلی به جیره های طیور اضافه می شود. منابع آلی منگنز در مقایسه با منابع معدنی اثرات مثبت بیشتری بر کیفیت پوسته تخم مرغ دارند. منگنز با ارتقاء سنتز موکوپلی ساکاریدها، نقش مهمی در کیفیت پوسته تخم مرغ ایفا می کند. کمبود منگنز باعث کاهش ضخامت پوسته تخم مرغ می شود و در تحقیقات گزارش شده است که ضخامت پوسته تخم مرغ در مرغ های تخمگذار تغذیه شده با منگنز اضافی، به شکل چشمگیری بهبود یافته است. به طور مشابه ، شیائو و همکاران در سال 2014 گزارش دادند که اضافه کردن منگنز از 25 به 100 میلی گرم در کیلوگرم خوراک، پارامترهای کیفیت پوسته تخم مرغ مانند مقاومت پوسته و ضخامت تخم مرغ را افزایش میدهد. فسانی و همکاران (2000) حداکثر ضخامت پوسته تخم مرغ را در مرغهای تخمگذار تغذیه شده با رژیم غذایی حاوی منگنز در سطح mg/kg 200 گزارش کردند. بنابراین، منبع و سطح منگنز در رژیم غذایی بر کیفیت پوسته تخم مرغ تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، منگنز آلی در بهبود کیفیت پوسته تخم مرغ موثرتر از منابع معدنی منگنز است. شیائو و همکاران (2015) گزارش دادند که 100 میلی گرم بر کیلوگرم، مکمل غذایی منگنز ارگانیک مقاومت پوسته تخم مرغ را افزایش می دهد، در حالی که منگنز معدنی ضخامت پوسته تخم مرغ را در مرغ های تخمگذار مسن افزایش می دهد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد