مروری بر مشکلات اندام های حرکتی و پاها در طیور صنعتی

خانم اسلامی یکشنبه 21 فروردین 1401 - 15:25
مروری بر مشکلات اندام های حرکتی و پاها در طیور صنعتی

 صنعت طیور در طول تاریخ پنجاه ساله خود تا به امروز رشد بسیار زیادی داشته است و در حال حاضر سالانه بیش از20 میلیارد مرغ گوشتی تولید می شود. تقاضا برای افزایش نرخ رشد و تولید به دلیل مزایای اقتصادی وزن بیشتر بدن منجر به رشد متفاوت اعضای بدن مانند رشد شتابان عضله شده است. با این حال، این رشد با رشد اسکلتی همراه نیست. جوجه های گوشتی لنگ نمی توانند به راحتی راه بروند و متأسفانه هنگام گرسنگی یا تشنگی نمی توانند به دانخوری و آب خوری برسند. لنگش کیفیت زندگی آنها را کاهش می دهد. وجود لنگش با وزن و رشد سریع جوجه های گوشتی ارتباط قوی دارد.

 علاوه بر این، مشکلات حرکتی ممکن است برای جوجه های گوشتی دردناک باشد. این موضوع می تواند فعالیت جوجه های گوشتی را کاهش دهد و مشکلات مختلفی مانند سوختگی مفصل هوک و کثیفی قفسه سینه را افزایش دهد. سرعت رشد سریع همراه با تغذیه مناسب، مدیریت صحیح، نور و دمای مطلوب، محیطی عاری از بیماری از ضعف در جوجه های گوشتی جلوگیری می کند. عدم وجود هر یک از این عوامل همراه با ویژگی های تحمل وزن ذاتی منجر به درجات مختلف اختلالات پا می شود.

 ضعف پا را می توان به عنوان اختلالات متابولیک عفونی، تکاملی و دژنراتیو طبقه بندی کرد. ضعف پا منجر به بروز بالای عوارض نسبت به مرگ و میر می شود.  با این حال، پرنده ناتوان درد را تجربه می کند، به خوراک و آب نمی رسد و در اثر بی حرکتی  می میرد. از جمله عواملی که باعث ضعف پا می شود می توان به کمبودهای تغذیه ای، ضربه های مکانیکی، سموم، نقایص ژنتیکی، بیماری های عفونی پاتوژن ها، جنسیت، وزن و سرعت رشد، سن، کارایی تبدیل خوراک، جابجایی و حرکت اشاره کرد.

 

ضعف پا

تغییرات در جیره باعث افزایش مصرف مواد غذایی و رشد فیزیکی جوجه های گوشتی شده است. دریافت بیشتر مواد مغذی ترکیبی از این دو عامل باعث شده که نرخ رشد به طور چشمگیری در جوجه های گوشتی افزایش یابد. زمان رسیدن جوجه به وزن زنده 1500 گرم از 16 هفته به 4 هفته کاهش یافت است  تا از این پتانسیل ژنتیکی برای رشد استفاده شود. انتخابی ژنتیکی که رشد سریع برای رسیدن به وزن فروش انجام یافته در توسعه بیشترعضلات سینه اعمال شده است. این ترکیب بدنی  جوجه ها را تغییر می دهد و این می تواند منجر به ناهنجاری های استخوانی شود. علاوه بر مشکلات رفاهی که ناشی از مشکلات پا است، ضرر مالی نیز برای تولیدکننده به همراه خواهد داشت. حیواناتی که مشکلات شدید دارند راندمان خوراک و رشد کمتری دارند. کیفیت لاشه این حیوانات نیز از نظر ارزش کاهش می یابد.

 

وقوع

بیشتر موارد لنگش در جوجه های گوشتی به دلیل ناهنجاری های اسکلتی است، اما توصیف آن دشوار است. هزینه و تلفات در نتیجه ناهنجاری های استخوانی ممکن است منجر به افزایش نرخ مرگ و میر، وازدگی و حذف کشتارگاهی می شود. تلفات ناشی از ناهنجاری های اسکلتی در جوجه های گوشتی قابل توجه است. در برخی مزارع پرورش  تا 90 درصد از پرندگان درجاتی از لنگش در سن کشتار وجود دارد و حدود 30 درصد از پرندگان به شدت فلج شده اند.

 

انواع عیوب

مشکل لنگش جوجه های گوشتی تنها به دلیل ناهنجاری یا عفونت نیست. پرندگان سنگین وزن که هیچ بیماری ظاهری ندارند و به سختی راه می روند ترجیح می دهند بنشینند. این حالت نشان دهنده این است  که درد مربوط به وزن بدن و فشار روی استخوان ها و بافت ها است.

ناهنجاری های استخوانی

ناهنجاری های استخوانی ممکن است به علت های  مختلفی مانند کمبودهای تغذیه ای، تروماهای مکانیکی، سموم و نقایص ژنتیکی ایجاد شوند. رشد سریع جوجه های گوشتی را بیشتر در معرض آسیب قرار می دهد  زیرا استخوان هایشان به طور کامل رشد نکرده است. بنابراین، ناهنجاری های استخوانی در جوجه های گوشتی تجاری رایج است.

والگوس-واروس

انحراف والگوس منجر به یک ظاهر "کج ومعوج " می شود. متاتارس تارس زمانی که با تیبیوتارسوس در یک خط قرار می گیرد، به صورت جانبی منحرف می شود. این شایع ترین شکل نقص استخوان بلند است. این انحراف منجر به یک ظاهر "پای کمانی" می شود. انحراف والگوس-واروس کمتر رایج است اما منجر به مشکلات شدید در  راه رفتن می شود.

دیسکوندروپلازی تیبیا (Td)

دیسکوندروپلازی تیبیا حاصل تکثیر سلول های غضروفی صفحه رشد در طول پا که در نتیجه کلسیفیکاسیون  داخل غضروفی  است، می باشد.

 

راشیتیسم

بیماری استخوانی است که در طیور به راحتی تشخیص داده می شود. زمانی اتفاق می افتد که خاصیت معدنی شدن استخوان کاهش می یابد. معمولاً به دلیل کمبود کلسیم و فسفر یا عدم تعادل بین آنها ایجاد می شود. "راشیتیسم" می تواند در جوجه های با رشد سریع وهم با  رشد  آهسته رخ دهد، اما به دلیل نیاز بیشتر به مواد مغذی درجوجه های با رشد بیشتر بارز تر است.

 

نکروز سر فمور

این سندرم که علل آن ناشناخته است، ممکن است کل گله را تحت تاثیر قرار دهد. واضح ترین شاخص ناتوانی جوجه های گوشتی در ایستادن است. وقتی کالبد شکافی روی پرندگان انجام می شود، انتهای استخوان ران  از بین رفته است. جوجه های گوشتی می توانند به ویتامین D3موجود در آب آشامیدنی پاسخ دهند ولی  درمان قطعی نیست.

با استفاده از دان آماده و کنسانتره کامل دان که بر اساس جدیدترین دستاوردهای علمی روز و کاملا منطبق بر نیازهای دام و طیور تنظیم شده است میتوان از بروز مشکلات اسکلتی و پاها، فلجی و طیف وسیعی از مشکلات وابسته به تغذیه جلوگیری کرد.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد