کمبود روی در طیور

خانم اسلامی سه شنبه 10 خرداد 1401 - 14:00
کمبود روی در طیور

نیاز به روی و علائم کمبود تحت تأثیر مواد غذایی است.

در جیره‌های فرموله شده ، نشان دادن پاسخ به سطوح روی بسیار بالاتر از 25 تا 30 میلی‌گرم بر کیلوگرم رژیم غذایی دشوار است، در حالی که در رژیم‌های عملی کنجاله ذرت و سویا، مقادیر مورد نیاز به 60 تا 80 میلی‌گرم بر کیلوگرم افزایش می‌یابد. چنین نیازهای متغیر روی احتمالاً مربوط به محتوای اسید فیتیک جیره است، زیرا این لیگاند یک شلاتور روی قوی است.

در صورت استفاده از آنزیم فیتاز در جیره ها، نیاز به مکمل روی تا 10 میلی گرم بر کیلوگرم جیره کاهش می یابد.

 

در جوجه‌های جوان نشانه‌های کمبود روی شامل تاخیر در رشد، کوتاه شدن و ضخیم شدن استخوان‌های ساق پا و بزرگ شدن مفصل هوک، پوسته پوسته شدن پوست (مخصوصاً روی پاها)، پر کردن بسیار ضعیف، کاهش اشتها و در موارد شدید مرگ و میر است. . اگرچه کمبود روی می تواند تولید تخم مرغ را در مرغ های مسن کاهش دهد، اما مهم ترین اثرات آن در رشد جنین دیده می شود.

جوجه هایی که از جوجه هایی که کمبود روی دارند، ضعیف هستند و نمی توانند بایستند، بخورند یا بنوشند. آنها ضربان تنفس را تسریع کرده و تنفس سخت دارند. اگر جوجه ها مزاحم شوند، علائم تشدید می شود و جوجه ها اغلب می میرند. پرهای رشد نکرده  و پرهای وز شده نیز یافت می شود.

با این حال، نقص عمده اختلال در رشد اسکلتی است. جنین‌های کمبود روی، میکروملیا، انحنای ستون فقرات و مهره‌های سینه‌ای و کمری کوتاه و جوش‌خورده را نشان می‌دهند.

انگشتان پا اغلب از دست رفته اند و در موارد شدید، جنین ها اسکلت یا اندام تحتانی ندارند. برخی از جنین ها پف کرده هستند و گاهی اوقات چشم ها وجود ندارند یا رشد نمی کنند.

شرکت ماکیان نوآور به صورت کاملا علمی و تخصصی بر پایه سال ها تجربه حضور در جایگاه های مختلف صنعت، تصمیم به تولید، تامین و توزیع انواع مواد معدنی مورد استفاده در سطوح مختلف زنجیره های تولید جهت برطرف کردن کمبود مواد معدنی (روی) در طیور گرفت و در راستای تحقق این مهم، پس از طی مراحل پیچیده علمی و فنی از سال 1398 به عنوان اولین تولید کننده مواد معدنی استاندارد با مجوز از سازمان دامپزشکی با برند ماکومینرال کشور شناخته شد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد