کمبود سلنیوم در طیور

خانم اسلامی سه شنبه 10 خرداد 1401 - 14:33
کمبود سلنیوم در طیور

کمبود سلنیوم در جوجه های در حال رشد باعث دیاتز اگزوداتیو می شود. بسته به درجه کمبود، علائم اولیه بی‌هوشی و پرهای ژولیده معمولاً در 3 تا 6 هفتگی رخ می‌دهد.

ادم منجر به ریزش  پوست می شود که اغلب در سطح داخلی ران ها و بال ها دیده می شود. پوست پرندگان  کبود می شود و دلمه های بزرگ اغلب روی کبودی های قدیمی ایجاد می شود. در مرغ های تخمگذار، چنین آسیب بافتی غیرمعمول است، اما تولید تخم، قابلیت جوجه ریزی و تبدیل خوراک تحت تأثیر نامطلوب قرار می گیرد.

 

متابولیسم سلنیوم ارتباط تنگاتنگی با ویتامین E دارد و گاهی اوقات علائم کمبود آن با مواد معدنی یا ویتامین قابل درمان است. ویتامین E می‌تواند سلنیوم را در نقش خود به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان در امان نگه دارد، بنابراین برخی از شرایط پاسخ‌دهنده به سلنیوم را می‌توان با ویتامین E مکمل نیز درمان کرد. حد بالایی معمولاً 0.3 ppm است.

 

اشکال رایج مورد استفاده سلنیت سدیم و اخیراً کلات سلنیوم آلی هستند. خوراکی که در خاک هایی با سلنیوم بالا رشد می کند، گاهی اوقات لزوماً در جیره طیور استفاده می شود و منابع خوبی از سلنیوم است. پودر ماهی و مخمر آبجوی خشک نیز سرشار از سلنیوم موجود است.

شرکت ماکیان نوآور به صورت کاملا علمی و تخصصی بر پایه سال ها تجربه حضور در جایگاه های مختلف صنعت، تصمیم به تولید، تامین و توزیع انواع مواد معدنی مورد استفاده در سطوح مختلف زنجیره های تولید جهت برطرف کردن کمبود مواد معدنی (سلنیوم) در طیور گرفت و در راستای تحقق این مهم، پس از طی مراحل پیچیده علمی و فنی از سال 1398 به عنوان اولین تولید کننده مواد معدنی استاندارد با مجوز از سازمان دامپزشکی با برند ماکومینرال کشور شناخته شد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد