کمبود منیزیم در طیور

خانم اسلامی سه شنبه 10 خرداد 1401 - 16:24
کمبود منیزیم در طیور

مواد غذایی طبیعی غنی از منیزیم هستند. بنابراین، کمبود آن نادر است و منیزیم هرگز به طور خاص به عنوان مکمل برای جیره طیور استفاده نمی شود. جوجه هایی که به تازگی از تخم خارج شده اند و با رژیم غذایی کاملاً فاقد منیزیم تغذیه می شوند، تنها چند روز عمر می کنند.

آنها به کندی رشد می کنند، بی حال هستند و اغلب نفس نفس می زنند .هنگامی که دچار اختلال می شوند، تشنج های مختصری از خود نشان می دهند و به کما می روند که گاهی موقتی اما اغلب کشنده است. مرگ و میر در جیره هایی که فقط به میزان اندکی از نظر منیزیم کمبود دارند بسیار زیاد است، حتی اگر رشد بازماندگان ممکن است به رشد پرندگان شاهد نزدیک شود.

 

کمبود منیزیم در مرغ های تخمگذار منجر به کاهش سریع تولید تخم، هیپومنیزیمی و خروج قابل توجه منیزیم از استخوان ها می شود. اندازه تخم مرغ، وزن پوسته و محتوای منیزیم زرده و پوسته آن کاهش می یابد. افزایش کلسیم جیره در مرغ های تخمگذار این اثرات را تشدید می کند. به نظر می رسد منیزیم نقش اصلی در تشکیل پوسته تخم مرغ دارد، اگرچه مشخص نیست که آیا نیاز ساختاری وجود دارد یا اینکه منیزیم به سادگی به عنوان یک کوفاکتور همراه با کلسیم رسوب می کند.

 

به نظر می رسد نیاز به منیزیم برای اکثر سویه های جوجه حدود  500-600 ppm باشد، سطحی که معمولاً با کمک مواد تشکیل دهنده خوراک طبیعی به دست می آید.

شرکت ماکیان نوآور به صورت کاملا علمی و تخصصی بر پایه سال ها تجربه حضور در جایگاه های مختلف صنعت، تصمیم به تولید، تامین و توزیع انواع مواد معدنی مورد استفاده در سطوح مختلف زنجیره های تولید جهت برطرف کردن کمبود مواد معدنی (منیزیم) در طیور گرفت و در راستای تحقق این مهم، پس از طی مراحل پیچیده علمی و فنی از سال 1398 به عنوان اولین تولید کننده مواد معدنی استاندارد با مجوز از سازمان دامپزشکی با برند ماکومینرال کشور شناخته شد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد