کمبود پانتوتنیک اسید در طیور

خانم اسلامی سه شنبه 24 خرداد 1401 - 16:06
کمبود پانتوتنیک اسید در طیور

اسید پانتوتنیک فاکتور مهمی در سنتز کوآنزیم A است، کوآنزیم مهمی که در بسیاری از واکنش‌های استیلاسیون برگشت‌پذیر در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و اسید آمینه نقش دارد. بنابراین علائم کمبود به متابولیسم عمومی پرندگان مربوط می شود.

 

ضایعات عمده کمبود پانتوتنیک اسید شامل سیستم عصبی، قشر آدرنال و پوست می شود. کمبود ممکن است منجر به کاهش تولید تخم شود. با این حال، کاهش قابل توجهی در قابلیت جوجه درآوری معمولاً قبل از این رویداد مشاهده می شود. جنین های مرغ هایی که کمبود اسید پانتوتنیک دارند می توانند خونریزی های زیر جلدی و ادم شدید داشته باشند که بیشتر مرگ و میرها در اواخر دوره کمون ظاهر می شود. در جوجه ها، اولین نشانه ها کاهش رشد و مصرف خوراک، پر درآوری نامناسب شکننده شدن پرها و درماتیت  وسیع  است. گوشه های منقار و ناحیه زیر منقار معمولاً بدترین مناطق آسیب دیده  از درماتیت هستند، اما این وضعیت در پاها نیز مشاهده می شود. در موارد شدید، پوست پا ممکن است شاخی  شود و توده های زگیل مانند روی بالشتک های پا ایجاد شود. مشکل پا اغلب منجر به عفونت باکتریایی می شود.

 

غلظت اسید پانتوتنیک کبد در طول کمبود کاهش می یابد، کبد آتروفی می شود و رنگ زرد تیره  در آن ایجاد می شود. رشته های عصبی نخاع ممکن است تحلیل میلین را نشان دهند. جوجه های دارای کمبود اسید پانتوتنیک، نکروز سلولی لنفوئیدی در بورس فابریسیوس و تیموس، همراه با کمبود لنفوسیتی در طحال را نشان می دهند. تشخیص وضعیت پا در جوجه ها و پردرآوری  ضعیف از علائم کمبود بیوتین دشوار است. در کمبود اسید پانتوتنیک، درماتیت پا معمولاً ابتدا روی انگشتان پا مشاهده می شود. در مقابل، کمبود بیوتین در درجه اول روی پدهای پا تأثیر می گذارد و معمولاً شدیدتر است. اردک ها علائم معمولی را که برای جوجه ها و بوقلمون ها ذکر شده است نشان نمی دهند، به جز تاخیر در رشد، اما تلفات می تواند بسیار زیاد باشد.

 

اکثر جیره های طیور حاوی مکمل های پانتوتنات کلسیم هستند. به طور دوره‌ای، جوجه‌های در حال رشدی که با رژیم‌های غذایی عملی تغذیه می‌شوند، دچار پوسته پوسته شدن پوست می‌شوند که علت دقیق آن مشخص نیست. درمان با پانتوتنات کلسیم (2 گرم) و ریبوفلاوین (0.5 گرم) در(200لیتر) آب آشامیدنی برای چند روز در برخی موارد موفقیت‌آمیز بوده است. رژیم های غذایی معمولا حاوی مکمل  پانتوتنیک اسید با 12 میلی گرم بر کیلوگرم هستند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد