تریکوتسن ها

access شنبه 8 آبان 1400 - 14:05
تریکوتسن ها

مایکوتوکسین های تریکوتسن (TCT) یک گروه شیمیایی از متابولیت های قارچی هستند که ساختار پایه یکسانی دارند و به وسيله جنس های مختلف از قارچ هایی که روی گیاهان رشد می کنند، تولید می شوند. قارچ های متعددی قادر به تولید این ساختار شیمیایی هستند و با اضافه کردن زنجیره های جانبی متفاوت به آن، تریکوتسنهای مختلف را تولید می کنند. جنس های شناخته شده ای از قارچ که TCT تولید می کنند، عبارتند از: فوزاریوم، استاچی بوتريس"، میر وتسيوم"، تریگولسيوم". تریکودرماه، سیلیندرو کارپون، ورتی سیمونو سپوریوم، سفالوسپوریوم و فوم و پسیس، بیشتر تریکو تست هایی که ساختار شیمیایی آنها مشخص شده است از گونه های فوزاریوم هستند، که در همه دنیا یافت شده و پاتوژن های مهمی برای گیاهان تولید کننده دانه های غلات به شمار می روند. گونه های فوزاریوم هم می توانند زیرالنون، فوزاریک اسید، فوزارو كرومانون، فومونیزین ها و مایکوتوکسین های دیگر را که سبب زیان فراوان در صنعت پرورش طیور می شوند، تولید کنند. تاکنون بیش از یکصد نوع TCT شناخته شده است. از مهم ترین این توکسینها 2-T توکسین، 2-HT توکسین، DAS، ۱۵ - مونواستو کسی سیر پنول (۱۵- MAS) و DON هستند که همگی به وسیله فوزاریوم تولید می شوند

 

در آلودگی طبیعی غلات، فوزاریوم گرامیناروم مهم ترین گونه تولید کننده DON و NIV بوده و فوزاریوم تریسینکتوم" " مهم ترین مولد 2-T و 2-HT است. دیگر گونه های مهم مولد DAS شامل فوزاریوم سولفوریوم، فوزاریوم روسیوم و فوزاریوم اکوئیستی هستند.

از نظر شیمیایی، TCT به دو گروه ماکروسیکلیک و غیر ماکروسیکلیک تقسیم میشوند. TCT غیر ماکروسیکلیک از آلاینده های معمولی جیره غذایی، خود به دو نوع A و B تقسیم میشوند. TCT نوع A شامل 2-T توکسین و مشتقات آن و اعضای گروه سیرپن، یعنی سیرپن تريول و مونو، دی ، و تری استوکسی سیر پنول است. 2-HT توکسین و DAS مثال هایی دیگر از TCT نوع A است که به طور طبیعی در مواد غذایی آلوده یافت میشوند TCT تریکوتسن های نوع B یک گروه کربنیل کونژوگه در موقعیت کربن ۸ دارند که در انواع A وجود ندارد. فوزارنون - ایکس، NIV, DONتعدادی از TCT نوع B هستند که اغلب به طور طبیعی یافت می شوند TCT ماکروسیکلیک به طور کلی، سمی تر از TCT غیر ماکروسیکلیک اند و برخی از آنها در بروز استاچی بوتریوتوکسیکوز ، بیماری کشنده ای که در حیوانات مزرعه در اثر خوردن مواد غذایی آلوده  ایجاد می شود نقش دارند . وروکارین ها ،روریدین ها،ساتراتوکسین ها و باکارین ها از مهم ترین گروهای تریکوتسن  های ماکروسیکلیک هستند.

این سموم  در غلات و دیگر مواد غذایی خام مانند ذرت، گندم، جو، یولاف، برنج، چاودار، سبزیجات و محصولات زراعی دیگر هم یافت می شود. بیشترین تولید توکسین در رطوبت بالا و دمای ۲۴-۶ درجه سانتی گراد رخ می دهد. وجود قارچ الزاما به معنی وجود TCT نیست، بلکه شاخص خوبی برای تعیین آلودگی احتمالی است DON متداول ترین آلاینده دانه های غلات بوده و ممکن است با دیگر تریکو تسنها و توکسین های فوزاریوم مانند زیرالنون، NIV و 2-T توکسین هم در غلات یافت شود. مقادیر طبیعی TCT غیرماکروسیکلیک همچون DON و T2 DOS و NIV از صفر تا ۱۰ میکروگرم در هر گرم متغیر است، هر چند در موارد استثنایی، به مقدار ۴۰-۱۵ میکروگرم در هر گرم نیز یافت می شوند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد